مصاحبه با مدير محترم برنامه، بودجه و توسعه منابع انساني

 

به عنوان يكي از بانوان مدير در سال هاي اخير دانشگاه اراك مختصري از بيوگرافي خود را بيان نماييد.

احترام حيدري هستم، متولد 19 شهريور 53، ليسانس حسابداري و فوق ليسانس مديريت مالي، از دي ماه سال 77 با آزمون به استخدام رسمي دانشگاه به عنوان كارشناس بودجه درآمدم تا سال 93 كه به پست مديريت برنامه و بودجه و توسعه منابع انساني انتصاب پيدا كردم.
اولين و تنها خانم مدير در سطح مديران مياني در بخش ستادي هستم، همچنين به مدت 4 سال است كه به عنوان مشاور در امور بانوان دانشگاه به استانداري مركزي معرفي شدم.

مهم ترين چالش پيش روي شما به عنوان يك خانم در حوزه مديريت چيست.

كمبود تعداد بانوان در حوزه مديريت مياني. هرچند كه در سال هاي اخير اين گونه به نظر مي رسد كه براي حضور پررنگ بانوان در جامعه و سازمان ها برنامه ريزي هايي انجام شده است.

بانوان شاغل داراي مشكلات عديده اي به دليل حضور در محل كارشان هستند؛ حال اگر پست و مسئوليتي هم داشته باشند اين مشكل چند برابر مي شود. ولي به هر حال با پذيرش اين مسئوليت طي 4 سال تمام سعي خود را كرده ام به دور از بحث جنسيتي وظايفم را انجام دهم تا شايد مشوقي براي ساير بانوان و همچنين تصميم گيرندگان براي انتصاب بانوان شود.

خدا را شكر مشكل خاصي بابت اين موضوع وجود نداشته و همانطور كه اشاره شد به هر حال ديدگاه و فرهنگ جامعه نسبت به حضور بانوان در مشاغل و خصوصا پست هاي مديريتي خيلي مثبت نيست و محدويت هايي همواره وجود دارد و لازم است كه از اعتمادي كه به اين جانب شده تشكر كنم و از پشتيباني كه طي اين چند سال بعمل آمده مخصوصا از طرف رئيس محترم دانشگاه، معاون محترم پشتيباني و توسعه منابع انساني و همكاران محترم حوزه ي مديريت برنامه و بودجه و ساير معاونين، مديران و همه ي همكاران محترم دانشگاهي تشكر مي نمايم.

شاخص ترين اعتبارات فعاليت هاي عمراني صورت گرفته در سال هاي اخير چه بوده است.

از نظر اعتباري سال 95  بسيار سال استثنايي براي دانشگاه بود. از سال 80 تا سال 90 تخصيص اعتبارات عمراني بين 60 الي 97درصد در نوسان بوده ولي در سال 91  متاسفانه تخصيص اعتبار تنها 13درصد در بخش عمراني بوده و با توقف طرح هاي عمراني روبرو شديم.

در سال 95 بيش از 200 درصد تخصيص اعتبارات مصوب عمراني داشتيم كه منجر به پرداخت مطالبات از قبل و پيشرفت فيزيكي قابل توجه پروژه هاي نيمه تمام شد. مخصوصا در پروژه هاي كتابخانه، خوابگاه، سلف شماره2 و آمفی تآتر و همچنین خوابگاه 15 خرداد که کاملا اعتبارات آن از طرف بنیاد 15 خرداد تامین می شود، لذا جذب و پيگيري تخصيص بيش از 20 ميليارد تومان بابت پروژه هاي عمراني از شاخص ترين اتفاقات بودجه اي براي دانشگاه اراك در سال 95 بوده است كه البته نتيجه تلاش گروهي و تيمي شوراي عمراني از شخص رئيس محترم دانشگاه و معاون محترم پشتيباني گرفته تا زحمات مدير محترم فني و عمراني و امور مالي و پيگيري هاي حوزه ي برنامه و بودجه است.

در سال 95 ابزار جديد مالي از طرف دولت ابلاغ شد و دانشگاه كاملا استقبال كرد و موفق به جذب اعتبار از طریق  اوراق مالي- اسناد خزانه اوراق به پيمانكاران شديم و لذا سبب شد پيشرفت خوبي در تكميل پروژه ها داشته باشيم. تا جائیکه چندین بار در جلسات استانی بیان شد که دانشگاه اراک بیشترین جذب اعتبارات عمرانی سال های اخیر را داشته است.

برنامه و اهداف اين حوزه جهت تحقق پروژه هاي عمراني و فني را بيان نماييد.

برنامه ي اين حوزه جهت تحقق و جذب اعتبارات عمراني همچون  سابق با پيگيري جدي اعتبارات از مسئولين ذيربط مي باشد.

در زمان تنظيم لايحه ي بودجه ي سال بعد، جلسات مختلف با كارشناسان و مديران عمراني سازمان برنامه و بودجه كشور، وزارت علوم و دعوت از ايشان جهت بازديد از پروژه هاي عمراني دانشگاه برای ديدن مشكلات دانشگاه از نزديك و ارائه ي گزارشات لازم، تعامل و پيگيري هاي حضوري و به هنگام تخصيص نيز پيگيري هاي مكرر و ارائه گزارشات توجیهی و تشكيل جلسه و همچنين دعوت از مسئولين سازمان مديريت استان و مسئولين مربوطه استان براي بازديد از پروژه ها  و توجیه آنها انجام می شود تا بتوان بودجه ی مناسبی برای دانشگاه اخذ شود.

با توجه به اینکه پیگیری اعتبارات گاهی اوقات نیاز به توجیه در سطوح بالاتر سازمان و وزارت علوم دارد پیگیری شخص رئيس محترم دانشگاه و معاون محترم پشتيباني و توسعه منابع انساني را می طلبد که به جرات می توانم بگویم در طول 20سال سابقه ی کاری اینجانب که در واحد بودجه بوده ام در این 5 سال اخیر حضور رئیس دانشگاه و معاون پشتیبانی دانشگاه در سازمان برنامه و وزارت علوم و نشست با مسئولین ملی و استانی جهت جذب اعتبارات بی سابقه بوده است و جلساتی به همراه نمایندگان استان و استاندار و ...در وزارت علوم و یا سازمان برنامه و بودجه کشور شکل گرفته و پیگیری ها انجام شده و لذا علیرغم شرایط کمبود نقدینگی کشور منجر به پیشرفت پروژه های عمرانی شده است.

البته با توجه به تكميل و اتمام پروژه هاي نيمه تمام دانشگاه در آينده اي نزديك، برنامه ي اين حوزه بیشتر جهت جذب اعتبار براي محوطه سازي پروژه هاي مختلف دانشگاه و همچنين به دليل عدم اعتبار عمومي براي تكميل دانشكده ي علوم انساني و ساختمان كلاس ها تلاش برای  تامين اعتبار اين پروژه از اعتبارات عمومي دولت است.

افزايش جذب اعتبارات خيرين نيز كه از سال 95 شروع شده در برنامه اين حوزه مي باشد. چرا كه مورد بسيار خوبي است كه از اعتبارات مربوط به  طرح هاي 50% وزارت در اين خصوص استفاده شود.

علاوه بر اعتباراتی که هر ساله از بخش درآمد عمومی دولت به دانشگاه ابلاغ می شود، ردیف های متفرقه و متمرکزی در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد که با مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها اختصاص پیدا می کند. از جمله این ردیف ها می توان به ردیف های مربوطه به خیرین وکمک به تکمیل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی که حداقل 50% اعتبار آنها از سایر منابع تامین شده است می باشد به این معنی که اگر تا 50%  پیشرفت فیزیکی پروژه ای توسط سایر منابع دانشگاه تامین شده باشد 50% مابقی را وزارت خانه تامین می کند که دانشگاه اراک در سال های گذشته از این اعتبارات در بخش های سالن ورزشی و تکمیل بلوک آموزش  از محل کمک خیرین و طرح های 50% استفاده نموده است. در سال جاری نیز پیگیری در خصوص تکمیل ساختمان کلاس ها و دانشکده علوم انسانی، سالن ورزشی شماره 2، بلوک دانشجویی و یادمان شهید گمنام ادامه دارد و قول های مساعدی در این زمینه اخذ شده است که امیدواریم محقق شود.

گزارشي از روند تخصيص بودجه دانشگاه و اعتبارات اخذ شده در سال هاي اخير را مرقوم فرماييد.

در خصوص اعتبارات و بودجه جاري سال 96 موفق به اخذ 100% بودجه جاري و هزينه اي شديم كه دانشگاه موفق به پرداخت مطالبات همكاران اعم از حق التدريس و هزينه سفر و ساير رفاهيات شد. در بخش عمراني در سال 95 همانطور كه اشاره شد بالاي 200% تخصيص اعتبار داشته ايم و در سال 96 عليرغم قول هايي كه براي تخصيص 100% بودجه عمراني داده بودند 79% تخصيص داده شده است.

قابل ذكر است كه تخصيص اعتبارات عمراني در قالب اوراق مالي مي باشد كه از اسناد خزانه يك الی  سه ساله و به اسم پيمانكار صادر مي شود و حدود سه سال است كه تخصيص نقدي براي پروژه هاي عمراني نداشته ايم.

در سال 97 نيز در بخش عمراني تخصيص 100%  در قالب اوراق انجام شده است.

لطفا گزارشي از اختصاص بودجه دانشگاه به حوزه هاي مختلف (دانشجويي- عمراني-پژوهشي) ارائه نماييد.

با توجه به ابلاغ بودجه ي حوزه ها و دانشكده هاي مختلف دانشگاه در ابتداي سال (خصوصا بخش هاي دانشجويي و پژوهشي) به نسبت تخصيص بودجه و بعد از تخصيص بودجه هزينه هاي اجتناب ناپذير مثل حقوق و مزايا نسبت به پرداخت تنخواه به حوزه ها تصميم گيري مي شود و بسته به مانده ي اعتبارات در خصوص اين حوزه ها تخصيص انجام مي شود. تنظيم و ابلاغ بودجه ي حوزه ها با توجه به فعاليت ها و برنامه ها و عملكرد حوزه ها و اهميت آن ها و همچنين سياست هاي بالادستي تنظيم و ابلاغ مي شود و تخصیص اعتبار بسته به اعلام تخصیص از سوی سازمان برنامه و پرداخت آن از سوی خزانه کل کشور می باشد.

چه تعداد از كاركنان به صورت نيروهاي رسمي، قرارداد معين و شركتي هستند؟

7- اعضاي هيات علمي : 272 نفر

اعضاي غير هيات علمي :

رسمي : 73 + 28نفر پيماني

قرارداد معين: 145

شركتي: 154

آيا برنامه اي براي افزايش تعداد نيروها و يا تبديل وضعيت آنها صورت گرفته است.

با توجه به خروج همكاران به صورت بازنشستگي و غيره از سيستم و نياز به جايگزيني نيرو گزارشاتي تهيه و ارائه شده و از وزارت علوم و امور استخدامي و سازمان برنامه نيز در خصوص مجوز جذب و تبديل وضعيت پيگيري هاي به عمل آمده همچنين نشست هايي با معاون اداري و مالي وزارت خانه و واحد بودجه و تشكيلات وزارت خانه نيز داشته ايم اتفاق خوبي كه در سال هاي گذشته افتاد تبديل وضعيت همكاراني بود كه آزمون ادواري داشتند و از قراردادي به پيماني تبديل وضعيت شده اند.

البته از نظر ساختاري، چارت جديد با توجه به شاخص هاي مربوطه تنظيم و به تاييد هيات امنا نيز رسيده است و پست هاي غير هيات علمي ما به حدود 329 پست رسيده که با اتفاق مديريت امور ادراي پيگير اين موضوع هستيم همچنین با تاييد ساختار در سامانه امور استخدامی ان شاء الله مشكل شناسه همكاران قراردادي نيز حل خواهد شد.

لطفا هر موضوع شاخصي كه در حوزه مالي و بودجه اتفاق افتاده است كه در روند پيشرفت دانشگاه كمك كرده است را بيان فرماييد.

به چند نكته مي توان اشاره كرد:

-         رشد رده تشكيلاتي دانشگاه از 3 به 2 بوده است چرا كه رده ي 3 از نظر ساختاري شايسته دانشگاه اراك با این قدمت نبود و با پيگيري مستمر همكاران اين حوزه جاي  تشكر دارد كه اين اتفاق افتاد.

-         تشكيل كميته ي فني و اداري كه با مشارکت  همکاران حوزه اداري و اين مديريت بوده و از جمله وظایف  آن کارشناسی و انجام پرونده هاي ارتقاء همكاران كه چند سال متوقف شده بود و همچنين مواردي كه مي بايست در هيات اجرايي طرح و تصویب شود را  مورد بررسی قرار می دهد.

-         فعال نمودن كميته هايي نظير كميته پيشنهادات، درآمد و ...

-         برگزاري دوره هاي آموزشي ضمن خدمت كاركنان در 3 بخش تخصصي – مديران و عمومي و راه اندازي دوره هاي مجازي و برگزاري آزمون هاي مجازي

-         ارائه ي خدمات و گزارشات آماري به موسسات و نهادهاي استاني و سازمان برنامه و بودجه استان و كشور و وزارت علوم و موسسه پژوهش ها.

-         مشاركت در برگزاري جلسات مستمر شوراي مديران بودجه منطقه 4 و انعكاس مشكلات و مسايل حوزه اي و منطقه اي به وزارت علوم و سازمان برنامه

-         جذب اعتبارات عمراني سال هاي اخير بي سابقه بوده است در حالي كه بسياري از دانشگاه ها به دليل دردسرهاي پاسخگويي به دستگاه هاي نظارتي زير بار اين موضوعات نرفته اند، با تلاش تيم شوراي عمراني دانشگاه اراك موفق به جذب اعتبارات خوبي در اين زمينه شده است.

لینک ارتباط مستقیم با قائم مقام محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری